Een lange
ballontraditie
In juni 1783 slaagden de gebroeders Joseph en Etienne
Montgolfier (Frankrijk) erin om voor de eerste maal een onbemande
heteluchtballon te doen opstijgen. Een paar maanden later lanceerde hun
landgenoot J.-A.-C. Charles de eerste waterstofgasballon. Op 1 december
1783 realiseerde Charles de eerste bemande ballonvlucht. Spoedig noemde
men heteluchtballons montgolfières en hun met waterstof gevulde
tegenhangers charlières. De toenmalige pers bracht enthousiaste berichten
over de ophefmakende ballonopstijgingen.
Al vanaf begin 1784
vonden in het Waasland ballonexperimenten plaats. Joannes Van Goethem,
zoon van een Sint-Niklase edelsmid, zorgde voor de eerste geslaagde
ballonstunt te Sint-Niklaas. Hij deed zijn proef op het erf van zijn
moeder op de Varkensmarkt (de huidige Houtbriel). De ballon ging op 15
april 1784 om 15 uur de lucht in en dreef op ongeveer 105 m hoogte over de
Grote Markt. Hij kwam neer in een tuin in de Nieuwstraat. De ballon werd
opnieuw gevuld en voor een tweede keer opgelaten. Omdat er ondertussen
enkele gaten in gekomen waren, ging het tuig niet meer zo hoog en kwam
weldra weer in een tuin terecht.
De eerste bemande ballonvaart
te Sint-Niklaas liet nog zestig jaar op zich wachten. Luchtreiziger Kirsch
ging op 3 maart 1845 van op de speelplaats van het
Sint-Jozef-Klein-Seminarie het luchtruim in met een ballon van een
Antwerps genootschap. Vele inwoners van Sint-Niklaas hadden het spektakel
de maand voordien al meegemaakt in Temse. Zij wilden dan ook geen kijkgeld
betalen om op de speelplaats te staan en stelden zich tevreden met een
plaatsje achter de schoolmuur. Een grote menigte was getuige van de
luchtreis van Kirsch, die op het grondgebied van Belsele landde.
Na de Frans-Pruisische oorlog in 1870, waarbij luchtballons
met succes als ontsnappingsvoertuigen gebruikt waren, werd de ballonvaart
razend populair. Franse en Belgische aëronauten zoals Jean-Baptiste
Glorieux, Camille Dartois en Adolphe Denys reisden in onze streken rond om
feesten en kermissen op te luisteren met ballonopstijgingen. Vanaf 1873
waren ballonvaarders geregeld te gast op de Sint-Niklase zomerkermissen.
Sint-Niklaas was voorgoed in de ban van de ballon. Op 4 mei
1911 vond op de Grote Markt de eerste opstijging plaats van de Waaslander,
de luchtballon van de Aëro-Club van Sint-Nikolaas. De Aëro-Club werd op 27
mei 1912 officieel gesticht als een naamloze vennootschap. De maatschappij
stelde zich tot doel "de uitbreiding van luchtvaart in het Vlaamsche
gedeelte van België", "de medewerking tot het ontwikkelen van alle
wetenschappen die in verband staan met de luchtvaart" en "de algemeene
onderneming van luchtvaartfeesten, bijzondere luchtreizen en
wetenschappelijke proefnemingen en opstijgingen". Voorzitter Ivo Joos en
schatbewaarder Achilles Stoffyn waren allebei brouwer van beroep.
Secretaris Jules Hanssens was autohandelaar. De Aëro-Club doopte op 26
juni 1913 haar tweede luchtballon, de Waaslander II.
Tot het
uitbreken van de Eerste Wereldoorlog organiseerde de vennootschap geregeld
luchtreizen, onder andere op de kermissen te Lokeren en Sint-Niklaas. Op
21 september 1914 werden de beide ballons opgeëist door het Belgische
leger. Een valscherm van één van de Waaslanders is bewaard gebleven. De
Aëro-Club hervatte haar activiteiten niet meer na de oorlog. Wel knoopte
het stadsbestuur in 1919 weer aan bij de traditie van ballonopstijgingen
op kermisdonderdag.
VAN BEVRIJDINGSFEESTEN NAAR
VREDEFEESTEN
Na de Tweede Wereldoorlog werd het ballonevenement
gekoppeld aan de herdenking van de Bevrijding. Tijdens de
Bevrijdingsfeesten van 1948 werd op de Grote Markt de eerste
landingswedstrijd voor gasballons georganiseerd. Het initiatief was
gegroeid uit een contact van burgemeester Romain De Vidts en zakenman
André Sax met de Brusselse ballonvaarder Jozef Van Der Straeten. Op
zaterdag 4 september 1948, omstreeks 16 uur, streden vijf piloten voor de
wisselbeker Leon Gheude: Scutenaire, Van Someren, Van Der Straeten, Van
Den Bemden en Wallaert. De aëronauten moesten zo dicht mogelijk landen bij
de plaats die hen kort voor het opstijgen werd bekendgemaakt. Van Der
Straeten won de eerste wedstrijd.
De dag daarna was de
luchtreis geprogrammeerd die tijdens de zomerkermis afgelast was wegens
het slechte weer. 's Namiddags steeg piloot Wallaert op met een ballon van
600 m³. Aan de luchtreis was een "reuzen-rallye" verbonden voor auto's,
moto's en fietsen. Wie het vlugst bij de landingsplaats van de ballon was,
kon een prijs winnen.
Vanaf 1949 werd de landingswedstrijd voor
gasballons "internationaal" genoemd. In de loop der jaren groeide deze
wedstrijd uit tot een topmanifestatie met een wereldwijde uitstraling. De
eerste heteluchtballons stegen op tijdens de Bevrijdingsfeesten van 1970:
de Petrogaz van Willy Schaut, de Golden Eagle van Don Cameron en de Planta
van Gerard Delforge. In 1972 liet André Sax de coördinatie van het
ballongebeuren over aan zijn zoon Jean.
De benaming van de
feestelijkheden werd in 1973 gewijzigd: de sterk aan de oorlog
herinnerende naam "Bevrijdingsfeesten" werd vervangen door het ruimere en
positievere begrip "Vredefeesten".
Het eerste Belgisch
kampioenschap voor heteluchtballons was gepland voor de feesten van 1973.
Slechte weersomstandigheden zorgden ervoor dat de wedstrijd pas in 1975
voor het eerst gehouden werd. Sinds 1977 is het kampioenschap omgedoopt
tot een internationale landingswedstrijd.
Op 3 september 1978
verscheen een miniballon op de Vredefeesten. Reeds in 1981 werd de eerste
specialevormballon gepresenteerd op de Grote Markt: het was Kermit de
kikker van Libert. Dankzij de goede internationale contacten van
startmeester Jean Sax kon het publiek vanaf 1987 talrijke
specialevormballons bewonderen: ballons in de vorm van een konijn, een
fakir, een trein, een fles, een kasteel, een dinosaurus, een ijsbeer,...
de gekste ballons passeerden de revue. Ook in 2001 vormen de
specialevormballons zonder twijfel de attractiepool bij uitstek van de
Sint-Niklase Vredefeesten.
VREDEFEESTEN
VANDAAG
Vandaag behoren de Vredefeesten tot de vijf
belangrijkste ballonhappenings ter wereld. De manifestatie, die gratis
aangeboden wordt, lokt jaarlijks circa 40.000 bezoekers. Doordat de
ballons kunnen opstijgen vanuit het stadscentrum, hebben de Sint-Niklase
Vredefeesten een heel apart karakter, zowel voor de toeschouwers als voor
de piloten. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat van overal ter
wereld ballonvaarders naar Sint-Niklaas komen om deze unieke sensatie te
beleven.
Sinds het 50-jarig jubileum in 1997 worden de
Vredefeesten opgevat als een totaalevenement met tal van nevenactiviteiten
van vrijdagavond tot zondagavond, waarin de randanimatie een steeds
grotere rol toebedeeld krijgt.
© STADSBESTUUR
SINT-NIKLAAS |